Шотова Наталья. Опыт учителя

Блог учителя зарубежной литературы Валерьяновской ОШ I-III ст.

Конспект уроку Е.Т.А. Гофман (1776 – 1822).”Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер” (9 клас)

Комментировать

Тема. Е.Т.А. Гофман (1776 – 1822).”Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер”

Мета: поглибити знання учнів з теорії літератури; ознайомити з фактами про життєвий та творчий шлях німецького письменника Е.Т.А. Гофмана; розвивати навички самостійної роботи з текстом; накопичення матеріалу для аналізу художнього твору; формувати життєві компетентності учнів на основі розвитку діалогічного мовлення.

Обладнання: портрет письменника, текст філософської казки „Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер” у перекладі С. Саки дона, аудіозапис ”Угорських рапсодій” Ф. Листа, паперові квіти на партах.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності

Слово учителя. Добрий день, діти! Я впевнена, що у дитинстві ви любили читати або слухати казки. У школі ви їх також вивчали і добре знаєте, що казка – це розповідь про вигадані події. Сьогодні на уроці ми з вами теж познайомимось із казкою, але це буде філософська казка для дорослих. Та і ви вже не маленькі

II. Презентація теми, мети уроку

Робота над темою уроку

1. Повідомлення вчителя „ Загальні відомості про добу романтизму”.

Романтизм – це творчий напрямок, у творах якого домінує мотив розладу з навколишнім середовищем.

Термін „романтизм” походить від слова „роман”; тут мається на увазі особливе значення художнього вимислу: „ як у книзі, а не як у житті”.

Романтики звертаються до минулого, до народних витоків культури, до переказів і легенд, які несуть у собі невмирущі духовні цінності.

Романтики не сприймають нове буржуазне суспільство як ідеальне і викривають його внутрішні протиріччя.

У літературі відбувається пошук краси, але не холодної, недосяжно-далекої, а такої, що криється в простому, звичному, буденному.

Піднесеність поетичної мови, оспівування ідеалу, опора на народне мистецтво, широке використання символів і метафор – такі характерні риси романтизму.

2. Колективне складання узагальнюючої схеми.

Основні риси романтизму

Учитель. На ваших партах – паперові   квіти. Прикладіть їх до аркуша у зошиті, обведіть олівцем. У середині квітки напишіть „романтизм”, а на пелюстках – основні риси романтизму, які ми визначили разом. Потім відкладіть квіти, наприкінці уроку  вони ще знадобляться.

  1. Життєвий та творчий шлях Е.Т.А. Гофмана:

а) самостійна робота учнів з текстом біографії письменника у підручнику;

б) розподіл учнів на групи, призначення керівників, робота над запитаннями у картках.

Картка 1

Які події особистого плану визначили долю Гофмана-митця?

Картка 2

Як політична й економічна ситуація в країні вплинули на творчу біографію письменника?

Картка 3

Наскільки пов’язані з дійсністю художні твори Гофмана?

Картка 4

Стисло охарактеризуйте творчу манеру письменника.

4. Рольова гра-діалог „Зустріч з Гофманом”

5. Робота з казкою „ Малюк Цахес”.

Словникова робота

Філософська казка – літературний твір, що містить морально-філософські роздуми над подіями суспільного життя, їх позитивну чи негативну оцінку.

Іронія – глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення.

Філістер – самовдоволена і обмежена людина з вузьким, обивательським світоглядом.

Ентузіасти – люди творчих професій, здатні відчувати недосконалість звичайного світу.

6. Бесіда про первинне сприйняття твору.

- Сам автор за жанром схарактеризував свій твір як казку.  Які ознаки казки ви помітили у творі?( Дія відбувається у казковій країні, тут є маги, феї, чарівні речі, можливі чарівні перетворення).

- Чи показана у творі реальність?  (Так, але вона тісно переплітається з вигадкою).

- Назвіть реальних і фантастичних персонажів. (Реальні – Балтазар, Фабіан, Мош Терпін, Кандида, жителі князівства. Фантастичні – фея Рожабельверде, маг Проспер Альпанус).

Як ви гадаєте „ Крихітка Цахес” – твір серйозний чи ні?   ( Серйозний, бо у ньому порушено важливі проблеми).

- З якою метою автор використовує прийом двоплановості  дії?(Цей прийом дає можливість висвітлити проблеми життя, що хвилювали автора).

Фізкультхвилинка.

IV.Застосування знань, умінь і навичок

Робота над комунікативно-ситуативними вправами.

Вправа 1

У філософській казці Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес” фея Рожа Бельверде подарувала на весіллі нареченій Кандиді магічне намисто, і відколи вона почала його носити, то вже не дратувалася через дрібниці. А що на місці феї подарували б дівчині ви і чому?

Вправа 2

Уявіть собі, що чарівна фея Рожабельверде пообіцяла виконати одне ваше бажання. Яким би воно було?

Вправа 3

Уявіть, що вам доручили написати передмову до нового видання казки Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес”. Що б ви написали?

V. Закріплення нових знань

Літературний диктант. (Учні записують тільки відповіді – „так” чи „ні”).

  1. Центром уваги романтиків стають почуття та внутрішній світ людини. (Так).
  2. Романтизм як літературний напрям виник на межі XVI-XVII століть.(Так).
  3. Е.Т.А. Гофман – автор відомого твору „Крихітка Цахес” (Так).
  4. Гофман змінив одне зі своїх імен на Амадей на знак захоплення творчістю Чайковського. (Ні).
  5. „Крихітка Цахес” – це філософська казка. (Так).
  6. У творі „Крихітка Цахес” дія розгортається у двох планах – реальному та фантастичному. (Так).
  7. Герої Гофмана поділяються на філістерів та ентузіастів. (Так).
  8. Матір Цахеса звали пані Ганна. ( Ні).
  9. Мати Цахеса продавала картоплю князеві Барсануфу. (Ні).
  10. Останньою  кар’єрною сходинкою Цахеса була посада міністра.(Так)
  11. 11. Крім літератури Гофман був відданий ще одному видові мистецтва – музиці.(Так).

Взаємоперевірка.

Прослуховування уривку з балету П.І. Чайковського „Лускунчик”.

VI. Підсумки уроку

Створення ”квіткової галявини”. Учні піднімають квіти вгору – на уроці було цікаво, почували себе комфортно. Не піднімають квіти – почувались ніяково, невпевнено.

VII.Домашнє завдання

Скласти план кар’єрного злету Цахеса.

Опубликовал admin

Декабрь 4th, 2010 at 2:30 пп