Шотова Наталя. Досвід вчителя

Блог вчителя зарубіжної літератури Валер'янівської ЗОШ I-III ст.

УРОК №2. «Собор Паризької Богоматері» як романтичний історичний роман. Образ Собору

Комментировать

ТЕМА: «Собор Паризької  Богоматері» як романтичний історичний роман.           Образ Собору.

МЕТА: допомогти осмислити глибину задуму письменника, панорамність            зображення життя середньовічної Франції, ознайомити з системою   образів та сюжетом роману і розвивати навички дослідницької роботи,     виховувати культуру діалогічного мовлення учнів.

ТИП УРОКУ: комбінований

ОБЛАДНАННЯ: текст роману, портрет В.Гюго, ілюстрація Собору                                          Паризької Богоматері.

Ланцюжок навчальних ситуацій

1.Презентація теми, мети уроку. Робота з епіграфом

2. Перевірка домашнього завдання.

3.Повідомлення учнів:

а) історія написання роману;

б) історичний колорит епохи;

в) Архітектурні стилі Собору Паризької Богоматері.

4.Робота з текстом.

5.Обговорення сюжету та системи образів

6.Робота з опорною схемою.

7.Складання пам’ятки.

8.Підсумок уроку.

9.Домашнє завдання.

Собор Богоматері дуже старий,

але, мабуть, він переживе Париж,

що бачив, як він стояв.

Жерар де Нерваль.

ХІД  УРОКУ

1.Учитель. Сьогодні ми розглянемо сюжет роману «Собор Паризької Богоматері», місце Собору в системі образів твору і доведемо, що «Собор Паризької Богоматері» – історичний роман.

(Запис у зошитах теми та епіграфу уроку.)

2.Перевірка домашнього завдання

Рольова гра «Інтерв’ю письменника»

Клас поділяється на дві групи, одна з них формулює запитання, друга – відповіді від імені В.Гюго.

3.Вивчення нового.

Учитель. У ході уроку ми шукатимемо відповіді на такі запитання:

-       Чому саме цю епоху обрав Гюго для свого роману?

-       Яке  місце займає Собор у системі образів твору?

-       Чому жанр роману визначено як історичний?

А тепер послухаємо доповіді учнів.

1 доповідь – «Історія написання роману»

2 доповідь – «Історичний колорит епохи»

3 доповідь – «Архітектурні стилі Собору Паризької Богоматері»

4.Робота з текстом.

Зачитуємо та обговорюємо описи Собору. Звертаємо увагу учнів на те, що статуї святих, єпископів, королів співіснували в Соборі із зображенням химер і страховиськ. Красиве співіснувало з потворним, і все це відтіняло красу храму, підкреслювало божественну силу добра, що має отримати перемогу над злом.

У самому соборі закладено контраст (змішення  стилів). На контрасті побудовані й описи вражень, які справляє на людей собор (жах або захоплення.) Гюго зумів «оживити» храм, зробити його символічним героєм твору.

5.Обговорення сюжету та системи образів

Стислий виклад сюжету заздалегідь підготовленим учнем.

Знайомство з головними образами роману.

Запис у зошиті висновку.

ВИСНОВОК. У романі є ще один образ, функціонально надзвичайно важливий, образ Собору Паризької Богоматері. Він не просто місце дії твору, а й  його ідейно-композиційний центр, символ епохи, який виражає її зміст і колорит, і ширше – її філософсько-історичну істину.

6.Робота з опорною схемою «Що таке Собор Паризької Богоматері?»

7.Складання пам’ятки.

Автор: Віктор Гюго.

Твір: «Собор Паризької Богоматері».

Дата написання: січень 1831 р.

Жанр: романтичний історичний роман.

Художній напрям: романтизм.

Естетичні принципи: зображення життя в його контрастах; використання гротеску у створенні образів; відображення реалій життя; потворне відтіняє красу.

Проблематика: духовне життя; християнська віра; кохання; мораль.

Провідна думка: християнство врятує людей, зробить людину людиною, критика необмеженої влади короля і ненажерливості дворянства.

Конфлікт: боротьба між силами добра і зла, між пасивним народом і здатними на все феодалами.

Сюжет: красуня Есмеральда стає предметом обожнювання двох чоловіків – антиподів: архідиякона Клода Фролло і дзвонаря Квазімодо. Проте Есмеральда закохана в ротмістра королівських стрільців Феба де Шатопера. Ревнуючи циганку до Феба, архідиякон звинувачує дівчину у чаклунстві, і її засуджують на смерть. Квазімодо рятує Есмеральду від шибениці і переховує в Соборі Паризької Богоматері. Клод Фролло переслідує дівчину; вона гине, лишаючи розбитим  серце Квазімодо. Дзвонар, помстившись Клодові за смерть Есмеральди, вмирає з туги й безвиході.

Система образів: у романі всі образи змальовані за принципом романтичної поетики – зображення життя у його контрастах.

8.Підсумок уроку.

На фоні історичних подій, які асоціюються з сучасністю, ми бачимо непримиренну боротьбу добра і зла, віри та безвір’я, краси та потворності. Таємничість, гротеск, контрасти на фоні трагічної боротьби героїв між собою та їх внутрішня боротьба, сильні яскраві особистості – усе це ознаки романтизму. Тому ми називаємо «Собор Паризької Богоматері» історичним романтичним романом.

9.Домашнє завдання.

Підготувати відповідь на запитання «Хто більший грішник: Клод      Фролло чи П’єр Гренгуар?»

Визначити в романі найбільш вагомі масові сцени.

Опубликовал admin

Декабрь 26th, 2010 at 7:49 пп