Шотова Наталя. Досвід вчителя

Блог вчителя зарубіжної літератури Валер'янівської ЗОШ I-III ст.

УРОК 4. Багатогранність теми кохання

Комментировать

Тема: Багатогранність теми кохання. Життєві долі Есмеральди, Квазімодо та Клода Фролло.

Мета: зіставити образи Квазімодо, Гренгуара, Клода Фролло, Феба де шатопера, з’ясувати чиє кохання до Есмеральди було щирішим, чистим, вірним; розвивати творчу уяву школярів, вміння вести дискусію, виховувати культуру почуттів.

Обладнання: текст роману, виставка малюнків до роману, свічки, «серце» героїв роману.

Тип уроку: урок – роздум.

Ланцюжок навчальних ситуацій.

  1. Перевірка знань. Вікторина «Впізнай героя»
  2. Презентація теми, мети та епіграфу уроку.
  3. Робота зі схемою  «Кохання в романі «Собор Паризької Богоматері.»
  4. Робота в «малих групах.» Характеристика головних героїв.
  5. Робота в групах (Робота з текстом.)
  6. Складання таблиці, порівняльної характеристики Квазімодо і Клода Фролла.
  7. Робота з уривками «Квазімодо рятує Есмеральду», «Освідчення Клодо».
  8. Висновки і узагальнення.
  9. Домашнє завдання.

Хід уроку

  1. Перевірка знань.

Вікторина «Пізнай героя».

-       «Однак серед юрби жодне вухо не було таким уважним, жодне серце – таким тремтливим, жодне око – таким напруженим, жодна шия – такою витягнутою, як вухо, серце, око та шия автора – поета нашого славного…»

(П’єра Гренгуара).

-       «Усі погляди були прикуті до неї, усі роти роззявлені. Вона танцювала під рокіт балтійського тамбурина, який її округлі дівочі руки підносив над головою. Тоненька, жвава, немов оса, у своєму золотистому корсажі, барвистій сукні, що надималася від швидкого танцю, з оголеними плечима, стрункими ніжками, що мелькали з-під спідниці, чорним волоссям, сяючими очима – вона, вона здавалося, неземною істотою».

(Есмеральда)

-       «Стійте, негідники, пустіть цю дівку! – прогримів голос вершника, що несподівано виїхав з-за рогу сусідньої вулиці».

(Феб де Шатопер, ротмістр королівських стрільців.)

-       «Це була сумовита, спокійна серйозна дитина, яка вчилася із запалом і швидко засвоювала знання.»

(Клод  Фролло)

-       «Справді це «маленьке страховисько» ( нам і самим було б важко його назвати інакше) не було новонародженим. Це була якась невеличка брила, дуже незграбна, ввіпхнута в полотняну торбину, позначену ініціалами Гійома Картьє. В торбині стирчала потворна голова. Було видно лише копицю рудого волосся, одне око, рот і зуби. Око плакало, рот горлав, зуби, здавалося, тільки й чекали, щоб укусити, усе разом борсалося в торбині, збуджуючи подив і острах натовпу, що дедалі зростав.»

(Квазімодо)

-       «Люди жахаючись, помічали на верхівці башти якогось дивовижного гнома, що дряпався, звисав, ліз, вихилявся над безоднею, перескакував з виступу на виступ і нишпорив у надрах різьблених горгон…»

(Квазімодо)

-       «Тепер це був суворий, поважний, похмурий священник, пастор душ, преподобний архідиякон Жозаський, другий помічник єпископа, керівник двох благочинній: Монтері і Шатофор та ста сімдесяти чотирьох сільських парафій. Це була поважна і конура особа, перед якою тремтіли діти-півчі в стихарях, органісти, братія Святого Августина та паламарі Собору…»

(Клод Фролло)

Кохання – це та могутня, таємна сила,

Яка стрясає і перетворює основи буття.

В. Гюго

2. Презентація теми, мети та епіграфу уроку.

3. Учитель. Часто говорять про любовний трикутник. У нас вийшов скоріше чотирикутник. У ході уроку ми з’ясуємо, чому саме так розташували героїв, та що ми скажемо про кожного з цих?

4. Робота в «малих групах».

Учні характеризують головних героїв роману, прикріплюючи їхні «серця» (залежно від почуттів) біля «серця» Есмеральди.

Есмеральда

чорноока весела красуня

вулична танцівниця

«дівчина наївна і пристрасна,

яка нічого ще не знає і всім

захоплюється» ангел на грішній землі.

  • Якою вперше постає перед нами Есмеральда?
  • Чим приваблює ця дівчина?
  • Чи кохала когось?
  • Як їй вдалося зберігати чистоту і цнотливість у нашому світі?
  • Якими були її серце, душа?

Гренгуар

Бідовий молодий, пише вірші,

поет –невдаха, звик до зрадливості

долі, особистість, що не відбулася.

  • Як Есмеральда увійшла в життя Гренгуара?
  • Чи закохався в неї?

Феб -

красень офіцер,

ротмістр королівських стрільців,

безсердечний гульвіса, не здатний

на серйозні щирі почуття;

серце часто буває потворним.

  • Прочитайте сцену першої зустрічі Феба та Есмеральди. Чи закохалася Есмеральда з першого погляду?
  • Чому дівчина не розуміла того, що він їй не пара?
  • Якими були почуття Феба?

Квазімодо

потворний, горбатий, мов якийсь грізний

вираз сили, спритності та відваги, але в його

убогому тілі убожів і дух,

у серці потвори живе справжнє кохання,

наша совість.

Клод Фролло

негарний лисий чоловік років за сорок,

створив сам себе,

вирішив присвятити життя Богу,

добути філософський камінь і

відректися від усіх радощів

земного буття.

5. Робота в групах.

Одна група готує відповіді на запитання, інша – шукає у тексті цитати.

  • Як народжувалось кохання Клода і Квазімодо до Есмеральди?
  • Чи помічала це кохання героїня?
  • Чи пам’ятаєте ви сцену зустрічі Есмеральди з Фебом і його «вбивства»?
  • Як повелися Клод і Квазімодо, коли постало питання життя і смерті коханої?
  1. Робота з уривками «Квазімодо рятує Есмеральду», «Освідчення Клода».
  • Чи могла покохати Есмеральда Квазімодо? Чому його кохання було приреченим?
  • Чому Есмеральда не погодилася на пропозицію Клода заради хоча б того, щоб врятувати життя?
  • Чому потворний дзвонар духовно вищий, ніж архідиякон – розумна і освічена людина?
  • Чому загинули всі ті герої, які кохали?

8. Висновки і узагальнення.

Учитель: Запалимо свічки в знак пам’яті наших героїв, усіх, які, кохаючи, боролися, ненавиділи, усміхалися, легковажили, надіялися, шаленіли… Залежно від кольору і товщини беріть і запаліть свічку Есмеральді, Фебу, Гренгуару, Квазімодо, Клодо.

  • Що могло дати кохання кожного з героїв Есмеральді в майбутньому?

-         Феб – подружню зраду, брехню, приниження;

-         Квазімодо – надійність, сімейний оберіг, затишок;

-         Клод – ревнощі, підозри, шалену пристрасть.

-         Гренгуар – розуміння, дружбу;

  • Хто з героїв найбільш «до пари» Есмеральді?
  • Як, з яким почуттям, інтонацією кожен з них сказав би фразу «Я вас кохаю..?» Спробуйте промовити її.

9. Домашнє завдання.

Підготуватися до твору за романом В. Гюго «Собор Паризької Богоматері»

Теми творів:

«Мої враження, від роману «Собор Паризької Богоматері»

«Добро і зло на сторінках роману В. Гюго «Собор Паризької Богоматері».

«Хто винен у смерті Есмеральди?»

Література

  1. Андре Моруа. Олімпіо, або життя Віктора Гюго.- М.: Художня література., 1971. – 447с.
  2. Напливайко Р.С. Віктор Гюго. – К.: Дніпро, 1976. – 147с.
  3. Наливайко Р.С., Шахова К.О. Зарубіжна література ХІХ сторіччя. Доба романтизму. – Київ: Заповіт, 1997. – 463с.
  4. Матвіїшин В.Г. Гюго // Українська літературна енциклопедія.: В5Т. – К.: Головна реалізація УРЕ, 1988 – Т.1 с.529

Опубликовал admin

Декабрь 26th, 2010 at 7:54 пп