Шотова Наталья. Опыт учителя

Блог учителя зарубежной литературы Валерьяновской ОШ I-III ст.

Конспект уроку Е.А. Хемінгуей «Старий і море»

Комментировать

Валер’янівська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.

Волноваська районна рада

Донецької області

Конспект уроку

Е.А. Хемінгуей «Старий і море» . Життєподібний сюжет  і філософсько-символічний зміст твору (11 клас)

Розробка вчителя

зарубіжної літератури

Шотової Наталі Павлівни

Валер’янівка – 2017

Тема. Е.А. Хемінгуей «Старий і море». Життєподібний сюжет і філософсько-символічний зміст твору.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з історією створення Е.М. Хемінгуеєм повісті «Старий і море», з’ясувати сучасне розуміння притчи, допомогти зрозуміти символічно-притчовий зміст образів повісті, розкрити особливості творчої манери письменника;
розвивальна:
розвивати навички аналізу тексту та творчі здібності учнів; вдосконалювати вміння висловлювати свою точку зору до проблем, що порушуються у творі;  сприяти розвитку акторських здібностей учнів;
виховна: виховувати прагнення протистояти несприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Е.А Хемінгуея, підручник, ілюстрації художників до твору, уривок з мультфільму «Старий і море», медіа засоби.

Дюйм не є мірою для людей                                                                     

Т. Фуллер

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ КЛАСУ

ІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Заповніть пропуски в таблиці

21.07.1899 Народився в передмісті Чикаго в родині лікаря. Навчався в школі. Був репортером та редактором шкільної газети
1917 Закінчив школу. Працював кореспондентом газети «Канзас стар»
? Добровольцем пішов на фронт Першої світової війни (був водієм). Був тяжко поранений. Демобілізувався
1919-1921 Співробітник канадської газети «Торонто дейлі стар»
З 1921 ?
1924 У Парижі з’явилась перша збірка оповідань «У наш час». У творчості з’явилась тема «втраченого покоління» в романах «Фієста» (1926), «Прощавай, зброє!» (1929)
1930 Оселився на півдні Флориди
1937 Прибув як кореспондент до Іспанії, охопленої війною. Про ці події написав роман «По кому подзвін» (1940)
Друга світова війна ?
1952 Написав повість «Старий і море», її відзначено Пульцерівською  премією.
? Нобелівська премія
1960 Глибока духовна криза. Лікувався в спецклініці.
02.07.1961 Хемінгуей помер (вчинив самогубство)

2. Інтерактивна вправа «Вислови свою думку»

Які грані особистості письменника висвітлюють його вислови?

*Ніколи не допускайте думки, що війна, хоч якою б необхідною та виправданою вона була, не є злочином.

*Не судіть про людину за її друзями. Пам’ятайте, що друзі в Іуди були бездоганні.

* Кожен народжується для якоїсь справи, кожен, хто ходить по землі, має свої обов’язки в житті.

3. Розгорнута відповідь на запитання

Як на художню творчість Е. Хемінгуея вплинула його журналістська діяльність?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Повість «Старий і море» Е. Хемінгуей написав майже наприкінці свого творчого шляху. Вона стала його ідейним і художнім підсумком життя,

духовним заповітом майстра. Ще за часів життя автора цей твір мав шалений успіх, критики давали йому найвищу оцінку. І сьогодні, через півстоліття після смерті автора, повість зберігає славу шедевра ХХ століття.  У чому ж таємниця цього твору?

ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Робота з літературознавчими поняттями

Повторення вже відомих понять повість, притча

Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом і оповіданням.

Притча – це повчальний алегоричний твір, орієнтований на доведення життєвих цінностей.

Повість-притча – це твір, який поєднує в собі ознаки обох жанрів: і повісті, і притчі.

2. Реалізація домашнього завдання

(робота в групах)

1. Повідомлення 1-ї групи «Історія створення та публікація повісті    Хемінгуея «Старий і море».

2. Повідомлення 2-ї групи « Проблематика повісті Е. Хемінгуея «Старий і море».

3. Повідомлення 3-ї групи « Символи у творі».

3. Інсценування фрагмента літературного твору

(Сантьяго і Манолін сидять на «Терасі». На столі стоїть пляшка пива і склянка)

Манолін. Діду Сантьяго!

Сантьяго. Га? (озвався старий)

Манолін. Може б я наловив вам сардин на завтра?

Сантьяго. Ні. Краще піди пограй у бейсбол. Гребти я ще маю силу, а сітку закине Рохельйо.

Манолін. А то б я залюбки. Коли вже мені не можна рибалити з вами, то хоч якось би прислужитися.

Сантьяго. Ти ось почастував мене пивом. Зовсім уже дорослий став.

Манолін. А скільки мені було, коли ви вперше взяли мене в море?

Сантьяго. П’ять років, і тебе ледь не вбило, коли я втягнув до човна ще дужу рибу: вона мало не рознесла все на друзки. Ти це пам’ятаєш?

Манолін.  Я пам’ятаю, як вона била хвостом і поламала лавку, а ви гамселили її кийком. Пам’ятаю ще, як ви відштовхнули мене на ніс, де лежала мокра й холодна снасть, і як стрясався човен, а ви все гупали кийком, наче дерево рубали, а мені так солодкувато тхнуло кров’ю. 

Сантьяго. Ти справді пам’ятаєш, чи то я тобі потім розповідав?

Манолін. Я пам’ятаю все від самого першого дня, коли пішов з вами в море.

Сантьяго. (подивився на Маноліно сповненими любов’ю очима) Коли б ти був моїм сином, я б зважився знову взяти тебе з собою. Але ти маєш батька й матір і потрапив на щасливий човен.

Манолін. То, може, я все-таки наловлю вам сардин? А ще я знаю, де можна дістати чотири живці.

Сантьяго. У мене лишилися від сьогодні. Я присолив їх і сховав у скриньку.

Манолін. Я принесу вам чотири свіжих.

Сантьяго. Одного.

Манолін. Два.

Сантьяго. (погодився) Нехай буде два. А ти їх не вкрав?

Манолін. Міг би й украсти. Але цих я купив.

Сантьяго. Дякую. На такій течії завтра має бути добра ловля.

Маноліно. Де ви збираєтесь ловити?

Сантьяго. Далеко в морі, а як вітер переміниться – поверну назад. Хочу вийти з бухти поки не розвидніє.

Манолін. Я спробую умовити й свого порибалити ген у морі. Тоді ми змогли б допомогти вам, якби ви підчепили на гачок щось путяще.

Сантьяго. Він не любить заходити надто далеко.

Манолін. Еге ж (підтвердив хлопець). Та я вже визирю щось таке, чого він не може добачити, –  птаха над водою абощо – і переконаю його вийти на простір.

Сантьяго. Він що – так погано бачить?

Манолін. Майже зовсім сліпий.

Сантьяго. Дивно. Він же ніколи не ловив черепах. Ті лови занапащають очі.

Манолін. Але ви ж самі багато років ловили черепах на Москітному березі, а очі у вас добрі.

Сантьяго. Я не звичайний старий.

4. Бесіда

1) Яке враження залишилось у вас від побаченого?

2) Чи втратив хлопчик віру в старого  та його рибальські удачі?

3) Які риси характеру  головного героя розкриваються у його стосунках з хлопчиком?

4) Яку роль у розкритті характерів старого і хлопця відіграє діалог?

5) Чи згодні ви з тим, що головний герой є «незвичайний старий»?

5. Робота з образами твору (в групах)

1 група. Образ старого

1) Про що ви дізналися з першого речення повісті? Які висновки щодо характеру старого можна зробити на його підставі?

2) Чи можна вважати старого самотнім?

3) На що покладається старий у своїх сподіваннях упіймати велику рибину – на свої сили чи на досвід?

4) Наведіть приклади сміливості, мужності й витримки, що їх демонструє герой упродовж виходу в море?

5) Яким вам уявляється минуле старого рибалки?

2 група. Образ моря

1) Яким постає світ моря у творі? Які його деталі вам особливо запам’яталися?

2) Схарактеризуйте ставлення Сантьяго до моря.

3) Поясніть різницю між рибалками, які вживають слово «море» в чоловічому роді, і старим, що використовує іменник жіночого роду? Які нюанси в його ставленні до моря виявляє ця деталь?

4) Що, на вашу думку, символізує образ моря у творі?

5) У чому проявляється спорідненість старого і моря?

3 група. Образ хлопчика

1) Чи втратив хлопчик віру в старого та його рибальську удачу?

2) Як ви розумієте сенс паралелі між левами, що граються на березі й хлопчиком?

3) Що об’єднує Сантьяго і Маноліно?

4) Як ви розумієте смисл протиставлення  «покірливості» й «справжньої гідності», що відзначається автором у реакції Сантьяго на вияви турботи хлопчика про нього?

5) Чи згадує Сантьяго в морі про хлопчика?

6. Дослідницька робота

(дослідження проводиться у групах)

1 група. Дослідіть, яку роль у повісті відіграє образ хлопчика.

2 група. Поміркуйте над назвою повісті. Що може означати в ній «і» –   протиставлення старого рибалки морю чи, навпаки, їхнє поєднання?

3група. Знайдіть екзистенціалістські ознаки в сюжеті та образах твору.

7. Проблемне запитання

Повість «Старий і море» –  це своєрідний заповіт. Чи, може, гімн, проспіваний на честь Людини – переможеної і разом з тим непереможної?

Дмитро Затонський

Як би ви відповіли на питання, поставлене Затонським?

8. Визначення  рис характеру «героя кодексу»

Учитель. Життєва позиція героїв Хемінгуея базується на дотриманні певного «морального кодексу». Зміст його пояснює Д. Затонський: «Будь дужим, навіть жорстоким, умій відповісти ударом на удар. Не сподівайся ні від кого співчуття, не ремствуй – мовчи, бо найнебезпечніше показати себе невпевненим і смішним, тоді тебе почнуть зневажати і перестануть боятися. Не піддавайся почуттям: краще холодність, ніж душевна розхристаність, краще самотність, ніж беззахисність… Але будь і мужній, чесний, справедливий. Не нападай – обороняйся. Не прагни скористатися з недосконалості, підлості навколишнього світу. Врешті-решт, відповідай супротивникові тим самим, але не чини проти нього підступів. Залишайся шляхетним навіть щодо нього, не задля нього – задля себе. Тільки так ти збережеш шанс уціліти морально, не даси іншим зруйнувати твою особистість, твою людську гідність – те єдине, що в тебе залишилось, без чого неможливо, та й немає сенсу жити.»

Знайдіть таки риси в образі Сантьяго.

Сантьяго – …

9.  Робота з епіграфом уроку

* Доведіть або спростуйте думку Т.Фуллера: «Дюйм не є мірою для людей».

10. Бесіда

- Які почуття викликав у вас фінал твору?

- Чи допоміг вам цей твір краще зрозуміти самих себе?

- Чому вас навчила повість Е. Хемінгуея «Старий і море» ?

11. Запрошення до кінозалу

Перегляд уривку з мультиплікаційного фільму «Старий і море» 1999 р. (Канада, Росія, Японія, режисер Олександр Петров). Цей фільм було нагороджено Оскаром як кращий короткометражний фільм 2000 року.

- Що вам більше сподобалось: повість чи мультфільм? Чому?

12. Складання таблиці « Художні особливості стилю Е. Хемінгуея на прикладі повісті-притчі «Старий і море»

1. Відтворення екзистенційної «межової» або «екстремальної» ситуації, за умов якої людина проходить головне моральне випробування.
2. Наявність «героя кодексу», який виявляє мужність і стійкість перед ворожими силами, бореться зі «злою долею» й при цьому діє за «правилами гри», що передбачають збереження честі, гідності, здатності до дружби та любові..
3. Маніфестація своєрідного культу моральної сили, яка спрямована всередину особистості й слугує її утвердженню.
4. Змалювання ситуації внутрішньої перемоги людини навіть за умови зовнішньої її поразки.
5. Заміна «опису» показом.
6. Широке використання лейтмотивів.
7. Поєднання «документалістських» принципів оповіді з багатим емоційним  та психологічним підтекстом.


V.
УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Літературна вікторина

1) Який улюблений вид спорту Сантьяго і Маноліна?  ( Бейсбол)

2)  Де жив Сантьяго? ( У старій хижі)

3)  Якого кольору очі були у старого? ( Мали колір моря)

4) Скільки днів Сантьяго не може спіймати  жодної рибини? (84)

5) Чи брав старий рибалка, виходячи в море, із собою харчі?  (Ні, тільки воду)

6) Чи згадує Сантьяго в морі про хлопчика? ( Так, і не раз)

7) Що було першим уловом старого? ( Невеликий тунець)

8 ) Куди тягла старого велика рибина? (У відкрите море)

9)  Скільки часу триває двобій старого з рибою?  (Три дні і три ночі)

10) Що снилося старому після повернення додому? (Леви)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Рефлексія

Що б ви порадили людині, яка потрапила у складну життєву ситуацію?

2. Заключне слово вчителя

Думаю, що вам, читачам ХХІ століття, було приємно познайомитись з особистістю Е. Хемінгуея. Він був талановитою людиною, але й такою, як і усі ми, звичайні люди. Полюбляв полювання і риболовлю, займався спортом, закохувався у жінок, вживав спиртне. І писав чудові твори. Ми всі вдячні йому за них, а особливо за повість-притчу «Старий і море». В ній він поділився з нами своїм життєвим досвідом і здобутою мудрістю. Сподіваюсь, ви обов’язково скористаєтесь його порадами.

VII ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

(Виконайте одне завдання за вибором)

1. Дайте розгорнуту відповідь на питання «Що нового про самих себе читачам ХХІ століття може розповісти Хемінгуей?»

2. Напишіть рецензію на екранізацію повісті-притчі Е. Хемінгуея «Старий і море»

3. Намалюйте ілюстрацію до повісті-притчі Е.Хемінгуея «Старий і море»

ЛІТЕРАТУРА

1. Волощук Є.В. Зарубіжна література: Хрестоматія-посібник для 11-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – Генеза, 2003. – 560 с. : іл., схеми.

2. Волощук Є.В. Зарубіжна література: Підручник для 11-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – Генеза, 2004. – 464 с.: іл.

3. Зарубіжна література в школі. – 2008. – №5.

4.  Зарубіжна література в школі. – 2013. – №7.

5.  Ісаєва О.О. Світова література: підр. для 11-го кл. загальноосвітніх навч. закладів / О.О. Ісаєва, В.Ж. Клименко, А.О. Мельник. – Харків: Сиция, 2011. – 320с. : іл.

ІНТЕРНЕТ – РЕСУРСИ

1. https://www.youtube.com/watch?v=OQfwyNGf5D0

2. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%B9_%D1%96_%D0%BC%D0%BE%D1%80%D0%B5

Опубликовал admin

Ноябрь 8th, 2017 at 8:41 дп