Тема: Особливість змалювання боротьби добра і зла в романі, гуманістичний пафос співчуття жертвам людської і соціальної несправедливості на його сторінках.
Мета: під час аналізу роману звернути увагу на гуманістичний пафос твору, майстерність опису картин народного життя, людського натовпу, жертв соціальної несправедливості; розвивати діалогічне мовлення учнів та вміння доводити свою точку зору.
Обладнання: текст роману «Собор Паризької Богоматері», портрет
В. Гюго, репродукції ілюстрацій О. Кравченка до роману.
Тип урок: урок дослідження.
Ланцюжок навчальних ситуацій.
- Перевірка знань учнів. Літературний диктант.
- Робота з епіграфом. Презентація теми, мети уроку.
- Обговорення найбільш значущих епізодів твору за допомогою методичного прийому «Коло думок».
- Робота в «малих групах».
Складання діалогів при розв’язанні ситуативних завдань.
- Робота дослідницької групи.
«Хто більший грішник: Клод Фролло чи П’єр Гренгуар?»
- Методичний прийом «Мікрофон». Дайте відповідь на запитання «З яким почуттям перегорнута остання сторінка твору?»
- Робота над створенням логічної схеми «Що породжує зло?»
- Підсумок уроку.
- Домашнє завдання.
Хід уроку.
Часто той, хто є мурашкою в матеріальному світі, стає гігантом у світі моральному.
В. Гюго
1. Перевірка знань.
Літературний диктант.
- Рік написання роману «Собор Паризької Богоматері?» (1831).
- Події, зображені в романі, відбулися в … (XVст.)
- Це період правління (Людовика ХІ).
- Циганку звали (Есмеральда).
- За жанром «Собор Паризької Богоматері» – це … (історичний роман).
- Ім’я чоловіка циганки… (П’єр Гренгуар).
- Хто по- справжньому кохав циганку? (Квазімодо).
- Ім’я архідиякона … (Клод Фролло).
- Ким був Квазімодо? (Дзвонарем).
- Яку ще назву має «Собор Паризької Богоматері»? (Нотр – Дам де Парі.)
2. Презентація теми, мети уроку.
Робота з епіграфом.
Учитель: Боротьба добра і зла в глобальному масштабі та зіткнення світлого й темного в людській душі – ось та основа, на якій побудовано роман.
3. Обговорення найбільш значущих епізодів твору за допомогою методичного прийому «Коло думок».
- «Двір чудес».
- «Вибори короля блазнів».
- «Суд над Есмеральдою».
- «Зустріч Есмеральди з матір’ю».
4. Складання діалогів при розв’язанні ситуативних завдань, виконання ситуативних завдань.
- Візьміть інтерв’ю у П’єра Гренгуара після провального показу його п’єси.
- Про що б ви поговорили з Есмеральдою, якби віч-на-віч зустрілись з нею? Складіть діалог вашої розмови.
- Уявіть, що ви зустрілись з Есмеральдою. Розкажіть їй, які можливості щодо розвитку творчих здібностей має молодь в вашій країні.
- Ви зустрілись з Есмеральдою. Розкажіть їй про допомогу дітям-сиротам в країні, де ви живите.
5. Робота «дослідницької групи».
Відповідь на запитання «Хто більший грішник: Клод Фролло – чи П’єр Гренгуар?». Клод Фролло – лицемір, єретик, злочинець, диявольська пристрасть сповнила його серце ненавистю. Він ставиться до Квазімодо як до раба, збагачується за рахунок знедолених, зневажає християнську мораль.
Він повинен у загибелі Есмеральди.
П’єр Гренгуар – зрадник. Він кинув напризволяще Есмеральду, яка врятувала його від смерті і залишив її з демоном у сутані. П’єр Гренгуар, будучи поетом – філософом, людиною освіченою, не міг не здогадатися про наміри архідиякона. Але боягузтво П’єра Гренгуара спричинило зраду. Страх взяв верх над його сумлінням. Данте у своїй «Божественній комедії» вважає зраду найтяжчим гріхом. Зрадники зазнають муки в останньому колі пекла – дев’ятому. Отже, П’єра Гренгуара можна вважати більш грішним.
6. «Мікрофон». Учні по черзі беруть в руки уявний мікрофон і дають відповідь на запитання «З якими почуттям перегорнута остання сторінка твору?»
7. Складання логічної схеми «Що породжує зло?»
8. Підсумок уроку.
Висновки: роман В.Гюго «Собор Паризької Богоматері» – арена зіткнення світла і темряви, добра і зла. І хоча носії добра – Квазімодо й Есмеральда – загинули, непорушним залишається Собор – символ християнської віри, справедливості та добра. І, значить, є надія, що зло буде переможене.
9. Домашнє завдання.
- Намалювати ілюстрації до роману, скласти кросворди, тести.
- Скласти схему «Кохання в романі В. Гюго «Собор Паризької Богоматері.»